|
Uit God geboren
Je hebt groot gelijk
als je niet gelooft,
dat Jezus is voortgekomen
uit geestelijk zaad.
Waarom zo moeilijk
als het makkelijk kan!
Jezus zou dus geen trekken
kunnen hebben van Jozef
en alleen hebben geleken
op Maria - of op God.
Was het zaad van de man,
het levenscheppende
lieve zaad van Jozef
niet raszuiver genoeg
om een kind te verwekken,
dat op God gelijkt?
Was de schoot van de vrouw -
als een verzegelde bron
aan spel en lust ontheven
was Maria alleen genoeg?
En is de lustbeleving
van ouders in gemeenschap
niet een kostbare erfenis:
met God lichamelijk te zijn?
De schepping is met zichzelf
in tweestrijd en worstelt
om de oervijandigheid van
lichaam en geest te overwinnen.
Zou God het pleit beslechten
door het lichaam te weerstaan?
Levensbron en levensader,
in het wollig kruiskruid
van geheimenis verscholen,
terwijl het groot hoefblad,
als een rose toorts van licht
in maart, bloeiend aan de oever
van het leven staat.
Maagdenbron waardoor
ontelbaar velen bruidschap
zochten zonder bruidegom.
Toch is het groot verhaal
van goddelijke vruchtbaarheid,
van God die zichzelf
mateloos en onverminderd
uitzaait in de mens,
het ware gebeuren.
Want altijd als geliefden
zich met lichaam en ziel
inleven in elkaar,
schept God het leven.
Heilig is de Geest, ademend
in eindeloos verzuchten.
Uit de vreugde stijgt
een lied omhoog van vrede.
Er moeten herders zijn
en engelen als boden -
wijzen die een ster verstaan,
want wat gebeurt is altijd meer
dan mensen kunnen dromen:
God wordt opnieuw geboren.
Er is geen reden te bedenken
waarom God de natuurlijke orde,
zijn eigen scheppingswijze
zou ontwrichten, onderbreken.
Je hebt gelijk, maar toch:
bij God is alles mogelijk,
God is zijn eigen diep geheim.
Maar zó geboren worden
lijkt nog altijd makkelijker
dan opstaan uit de dood!
|